חוות דעת יושר ואמינות

מלי קדוש – מוסמכת האגודה לגרפולוגיה מדעית ישראל וחברה בארגון בודקי זיופים בארה”ב NADE=National Association of Document Examiners

יושר ואמינות

מה התכונה שהכי חשובה לך אצל עובד שלך. לרוב התשובה תהיה יושר ואמינות שהעובד יהיה ישר, אמין, שאפשר יהיה לסמוך על דבריו ומעשיו. נשמע הגיוני, סביר ופשוט כל כך ועם זאת בחינה של יושר ואמינות זה תחום מורכב ובעייתי כל כך.
נבחין ביון יושר לאמינות:
חוסר יושר: חוסר תום לב, חוסר יכולת לעמוד בפיתויים חומריים.
חוסר אמינות: חוסר נאמנות למקור, אדם שמאדיר את הישגיו והצלחותיו עד כדי הטעייה.
בשנים האחרונות חזרה לכותרות פרשת אתי אלון, בת 34 אמא לשני ילדים, סגנית מנהלת מחלקת הרשאות, שמעלה בכספי הבנק למסחר וגנבה רבע מילארד שקל. סכום אסטרונומי ובלתי נתפס על הדעת. אנשים מהבנק שעבדו איתה, לקוחות שלה תיארו אותה כנעימה, חרוצה, משקיעה, אמינה. כנראה שגם לאחר שנים רבות של היכרות אנו לא מכירים עד הסוף את הייצור האנושי.

איך אומדים יושר ואמינות?

מבחנים פסיכולוגים השלכתים רבים ניסו לענות על השאלה האם אדם אמין ואיך ניתן לבחון זאת. למעשה לא נמצאה לכך תשובה. במבחנים הפסיכולוגים פיתחו שיטות לבחון, עקביות, רצינות, יכולת להיות מושפעים וכד’, אך אף אחד מהמבחנים לא יודע לומר האם אדם ישר, אמין או לא.
הכלי היחידי שיודע לומר משהו על נושא יושר ואמינות הוא בחינת כתב היד שלנו – חוות דעת גרפולוגית הבוחנת נושאים של יושר ואמינות. הכתב הוא כתב מוח וכל אשר עובר על אדם הן מבחינה נפשית והן מבחינה פיזית בא לידי ביטוי בכתב היד. גם במקרה של הגרפולוגיה אין אנו מתיימרים לומר שבכל מצב אנו יודעים לזהות אדם לא ישר שעומד מולנו.

הגרפולוגיה ככלי לאבחון יושר ואמינות

הגרפולוגיה באה לעזרתנו באותם מקרים שאנו רואים, קושי התלבטות, חוסר עקביות בעצם באותם אנשים שאצלם חוסר יושרם גורם להם לנקיפות מצפון, לחוסר נוחות ולהתנהגות לא טבעית. רוב האנשים שלא נוהגים ביושר אכן יחושו תחושות מסוג זה אבל אחוז קטן של אנשים, נוהגים בחוסר יושר, ואין בהם שום חרטה התלבטות או קושי. הם הפכו את דרך ההתנהלות חסרת היושר כטבע שני שלהם. הם אלה אותם אנשים שישנים טוב בלילה למרות שהם נוהגים בחוסר יושר לאורך זמן.
אתי אלון סיפרה לחוקרים ש-5 שנים היא לא הצליחה להירדם בלילה, קשה קצת להאמין, המוטיבציה שלה לחשוף את העניין הייתה בעיקר חששה שביקורת חיצונית עשויה לחשוף את הפרשה. יחד עם זאת סביר להניח, שלפחות בתקופה האחרונה בעבודתה של אתי, ניתן היה לזהות את המצוקה, את הקושי ואולי אף סימנים לאי יושר בכתב ידה.
האישיות שלנו היא מקבץ מורכב מאד של יסודות והשפעות והיא מעוצבת ע”י גורמים תורשתיים גופניים וע”י השפעות חברתיות הנובעות מסביבה וחינוך.
ברור שאין אדם בעל יושר אבסולוטי משום שאנו כבני אדם נוטים להגזמה ולעיגול פינות פה ושם. מי מאתנו לא שיקר מעודו ולא פלט “שקר לבן” במהלך חייו. לכל אדם נורמלי יכולים להיות שנים או שלושה סימני אי יושר (סימנים גרפולוגים) והוא עדין ייחשב לאדם בהחלט מהימן. זו הסיבה שנושא של בחינת יושר ואמינות הוא כה מורכב.
ככל שהאישיות עקבית פשוטה והרמונית יותר כך היא תתבטא ביתר קלות בכתב היד ולהיפך ככל שהאישיות מורכבת יותר גדל הסיכוי לטעות. האפשרויות של טעויות קיימות תמיד והן בלתי מוגבלות. כל כתב יכול להוות מלכודת, עייפות יכולה להיראות כשקריות, הפנמה או רגישות יתר יכולים להתפרש כנוקשות, חוסר הגינות או טיפשות יכולים להתפרש כנטייה להפנמה, חוסר בגרות אמוציונלית יכול להתפרש כחוסר הגינות וכך הלאה.
למעשה בהתייחסות לנושא של יושר אנו בוחנים כללים אוניברסלים, “לא תגנוב”, “לא תרצח” וכד’, אבל חייבים לבחון גם נורמות התנהגות המקובלות בחברה ותרבות מסוימת. לדוגמה אם בישראל לשחד עובד ציבור בכדי להשיג טובות הנאה זה בניגוד לנורמה ולא מקובל, ישנן תרבויות ששם הדרך היחידה להשיג אישור או טופס היא לשחד את הפקיד בדרך. ולכן לא נאמר שכל בני תרבות זו אינם ישרים ואמינים.
זה מחייב את הגרפולוג להכיר נורמות תרבותיות כלליות לפני שהוא מגבש עמדה לגבי אדם זה או אחר.

טופס יצירת קשר





Call Now Button