מלי קדוש – מוסמכת האגודה לגרפולוגיה מדעית ישראל וחברה בארגון בודקי זיופים בארה”ב NADE=National Association of Document Examiners
גרפולוגיה תעסוקתית ככלי תומך החלטה - המנהל הרצוי או המצוי ?
רבים מאיתנו שואפים להגיע לתפקיד ניהולי. מיהו המנהל הרצוי? מהו אופיו מניעיו ומידת מעורבותו הרצויה בעבודתם של הכפופים לו? כדי לענות על שאלה זו ניתן להסתייע בגרפולוגיה תעסוקתית ככלי תומך החלטה.
סביר להניח שאם אתם מנהלים משימתיים מייד תבחרו במעורבות גדולה ואם אתם כפופים למנהל כזה תבחרו במעורבות קטנה יותר. מי מאיתנו אוהב שמתערבים לו בעבודה. רובנו מעדיפים חופש פעולה ועצמאות לפעול כראות עיננו. האם אבחון גרפולוגי יכול לפתור לנו את השאלה האם המנהל שכתב ידו הופנה לבדיקת גרפולוגיה תעסוקתית הוא מנהל משימתי?
כמה מכם מכירים את המנהל שקורס תחת עומס עבודה, מחליט לקחת לו מנהל שיעזור לו, מראיין מפנה לבדיקה של גרפולוגיה תעסוקתית, בוחר משקיע זמן ומאמץ בהכנסתו של החדש למערכת אך בסופו של עניין לא מאציל עליו סמכויות, לא נותן לו משימות, כלפי חוץ מתנהג כאילו רוצה בעוזר אך בפועל הוא פוחד לאבד שליטה. ואחרי חודשיים שלושה עשוי לפנות לגרפולוג שערך את בדיקת הגרפולוגיה התעסוקתית ולהתלונן שלמרות שהכניס עוזר מוכשר, אמין חרוץ ומסור עדין הוא עצמו בקריסה מעומס עבודה.
לעומתו יש מצבים בהם מגיע מנהל חדש לארגון וכל משאביו מופנים להלל ושבח של עצמו, הוא אינו פועל לקדם את טובת המערכת אלא בעיקר את טובתו שלו. ישנם עסקים משפחתיים שבהם תפקידו של המנהל הוא בעיקר להפחית עימותים ומריבות בין בני המשפחה. במקרים אלה חשוב מאד שהגרפולוג שאחראי לגרפולוגיה התעסוקתית יקבל כתב יד הן של המועמד הן של הנפשות הפועלות, כדי שניתן יהיה לבחון כימיה בין המנהל למועמד או יכולת שלו לנהל מערכות בינאישיות מורכבות בעיקר בעסקים משפחתיים.
ובכן לא קל לנהל, ובכל זאת רבים עדין רואים בכך יעד נכסף, הם שואפים לזכות ביכולת להשפיע, להשאיר חותם, לשנות דברים להגשים את עצמם. ישנם אנשים הפונים ומבקשים להעריך את יכולת הניהול שלהם באמצעות פנייה לגרפולוג שיבחן את כתב ידם וישתמש בידע ובמקצועיות שלו לערוך להם אבחון גרפולוגי, להאיר להם חוזקות וחולשות.
רדין (Reddin 1970) שהיה פסיכולוג חברתי ניסח גישה המתארת סגנונות ניהול שונים, כאשר הוא שם דגש על מערכת היחסים שבין המנהל לסביבה הכלכלית, הארגונית, והאנושית בה הוא פועל. כמובן שאין סגנון ניהול אידיאלי והחשוב ביותר הוא להתאים את סגנון הניהול לסביבה הארגונית בה פועל המנהל.
הציר שעוסק בניהול שהוא מכוון משימה לבין ניהול מכוון מטרה הוביל לפיתוח מודל הטוען שמנהיג הוא לא רק סך תכונות האישיות שלו ויכולותיו כי אם הוא משופע ממצבים והתנהגויות בסביבתו.
רדין טוען שאין מנהיג אידיאלי ולכל סביבת עבודה יכול להתאים מנהיג מסגנון אחר.
כדי שמנהל יצליח לפעול באופן אפקטיבי רדין מצפה ממנו שיהיה מסוגל לאבחן מהר ובמהירות את המצב, להגמיש את סגנון הניהול שלו וכן להתאים את סגנונו למצב בשטח בו נתקל.
רדין מאבחן את התנהגות המנהל על בסיס 2 מימדים:
התייחסות למשימה: הגדרת המשימה, נחישות להשיגה, חלוקת עבודה וארגון צוותים להגעה ליעדים שנקבעו, בקרה ופיקוח על ביצוע.
התייחסות לאנשים: קיום קשרים אישיים, חמים ופתוחים עם כפיפיו, מתן אמון ואוזן קשבת לבעיותיהם, האצלת סמכויות לעובדים, ומתן הזדמנות להפעיל ולהביע את כישוריהם.
נראה לכם תיאורטי מדי, מזמן לא נפגשתם במנהל שמדגיש התייחסות לאנשים? זה לא פשוט, מנהל צריך להיות הן מוכשר והן בטוח בעצמו בכדי לאפשר פריחה ויוזמות של הכפופים לו.
רדין בנה מטריצה של 4 סגנונות ניהול
המנהל המשלב:
מאזן בין הצורך בהשגת מטרותיו לבין הבנה לצורכיהם של הכפופים לו, הוא יודע לעורר בהם שיתוף פעולה להגשמת יעדיו. הוא מאציל סמכויות מבלי לאבד שליטה, אדם פתוח חם ויוצר מוטיבציה חיובית. הוא תמיד מסביר כל פעולה על מנת שעובדיו יפעלו מתוך הבנה ולא מתוך יראה. בכתב היד נראה איזון במרחקים בין מילים, אותיות רחבות חיבורים, כתב מהיר לחץ חזק וכד’.
המנהל המתייחס:
מייחס חשיבות רבה לכפיפיו, לשביעות רצונם, צורכיהם, והיחסים שלו איתם. אינו רשמי בגישתו, נעים הליכות חברותי, יוצר אווירה טובה, יחד עם זאת ההספק הכמותי והאיכותי שלו לוקים בחסר. בכתב היד נראה מרחקים מאוזנים בין המילים, אותיות רחבות, עיצוב עגול קו עבה, יחד עם זאת עקביות לא תהיה גבוהה, לחץ לא יהיה חזק וכד’.
המנהל המקדיש:
כושר ביצועי גבוה, החלטי בטוח בעצמו, תקיף תמיד עסוק, בעל מנהיגות מציב מטרות בפני עובדיו ומפקח על עבודתם. פחות בולט בכישוריו החברתיים. בכתב היד נראה לחץ חזק עקביות, ארגון טוב, ופחות עיצוב אותיות עגול ורך או כתב יד שנוטה לצד ימין.
המנהל המתבדל:
סגנון ניהול זהיר מתון, שמרן, מסודר. פועל על בסיס חוקיו הקבועים והבטוחים של הארגון, נמנע מנקיטת יוזמה. לרוב רגוע דיסקרטי ולא מתיידד עם הסביבה. בכתב היד נראה כתב מאד איטי, לחץ ועקביות בינוניים, כתב לא עגול וזורם, אלא יותר מלבני ודומה לתקן הכתיבה.